Gratis E-course 'Uit je hoofd, in je hart"

We gaan beginnen,

Praktisch

Kies een rustige plek alvorens de oefening te beluisteren en zorg ervoor dat je de komende 15 minuten niet gestoord wordt. Bij voorkeur drink je een kop thee of glas water na de oefening zodat je nog even na kunt genieten van de stilte en rust in je lijf.

Heb je behoefte aan verdieping?

Online training: “Gegrond aanwezig zijn”
Klik hier voor meer info >

1. Basisoefening in ademhalen

Welkom, !

Wat fijn dat je vandaag begint met deze e-course. Deze week zal je per mail enkele basisgrondingsoefeningen ontvangen met een begeleidend stukje tekst. Het doel van de oefeningen is dat je je bewuster wordt van de mate van contact met je lijf en hoe je jezelf vanuit je hoofd terug in je lijf kunt brengen.

De eerste grondingsoefening

Basisoefening in ademhalen

Tijdens deze oefening word je meegenomen in de basisademhaling die je kunt uitvoeren vanuit drie verschillende plekken in je lichaam. We onderscheiden de ademhaling vanuit je borstkast, vanuit je middenrif en vanuit je buik. Idealiter start je ademhaling in je buik waarna je direct je middenrif meebeweegt om ruimte te maken in je borstkast, die als laatste volgt in een volledige ademhaling.

Let maar eens op hoe jij ademhaalt. Sommige mensen ademen heel oppervlakkig, anderen alleen hoog in de borstkast, andere mensen ademen voornamelijk adem diep in hun buik en laat de rest voor wat het is. Er zijn zoveel manieren van ademhalen bij mensen te zien. 

Vaak gebruiken we de ademhaling om pijn of verdriet niet te voelen. Denk maar eens aan een voorval waarin je bijvoorbeeld je teen stoot aan de tafelpoot. Bij de meeste mensen stokt de ademhaling even. In ons leven komen we vaker momenten tegen waarin we pijn, verdriet of boosheid ervaren, maar daar geen uiting aan geven. Onze ademhaling gebruiken we om deze emoties tegen te houden, we willen het niet voelen of we willen het niet uiten. Om wat voor een reden dan ook. 

Hoe gaat dat bij jou? Houd jij je adem wel eens in? En hoe verloopt jouw ademhaling normaliter?

Hoe bewuster je wordt van je eigen ademhaling, hoe beter je in contact kunt blijven met je lichaam. 

Deze oefening helpt je daarbij. De oefening kun je meerdere keren per dag beluisteren, dat staat je geheel vrij. Hoe vaker, hoe beter. Op deze manier leer je jouw systeem bewuster contact te houden.

Wil je meer verdieping in dit onderwerp? Volg dan mijn online cursus ‘Gegrond aanwezig zijn’. 

Het gegrond aanwezig zijn in jezelf zorgt ervoor dat je bewuster stil kunt staan bij de bewegingen, gevoelens en sensaties in je lichaam. Je ontwikkelt meer sensitiviteit voor je innerlijke gevoel, daarom spreken we ook wel over het gevoelde gevoel. Lees er meer over op de site van Bellein.

Lieve groet,