Basisoefening in los schudden van het lichaam

Welkom bij oefening 2 van de e-course “Uit je hoofd, in je hart”,

Praktisch

Kies een rustige plek alvorens de oefening te beluisteren en zorg ervoor dat je de komende 15 minuten niet gestoord wordt. Ik nodig je van harte uit om geluid te maken op momenten dat het zo voelt voor jouw lijf. Dit maakt dat je een diepere beleving zult hebben bij de oefening. Volg mijn stem en laat los. 

Drink na afloop bij voorkeur een glas water zodat je jouw lichaam lekker schoonspoelt en geniet na van de stilte en rust in je lijf.

Vorige oefening

Heb je behoefte aan verdieping?

Online training: “Gegrond aanwezig zijn”
Klik hier voor meer info >

2. Basisoefening in los schudden van het lichaam

Lieve, !

Vandaag krijg je toegang tot de tweede grondingsoefening, dit keer gaat het over je lichaam laten gronden via losschudden.  

De tweede grondingsoefening

Basisoefening in los schudden van het lichaam.

Hoe start je?

In deze oefening start je met gronding via je voeten (en tenen). Je zult eerst met een voet op je tenen staan en je andere voet blijft plat op de grond. Met de voet, waarmee je op je tenen staat, oefen je steeds meer druk uit op die tenen. Zie plaatje hieronder:

Daarna gaat de oefening over op het krommen van je tenen. Zie het plaatje hieronder.

De rest van de oefening spreekt voor zich. Volg mijn stem en laat los. Voel hoe het voor je lichaam is om zo te bewegen.

Uitleg

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om je lijf los te schudden?

Zo gedurende de dag vergeten we vaak ons lichaam. Door het gebrek aan aandacht, merken we ook niet op dat we bepaalde spieren meer gespannen houden of dat stijf en stram worden. Onze energie stopt met stromen en de blokkades, die ieder mens nou eenmaal heeft in zijn lichaamsenergie, worden sterker. Dit betekent automatisch dat we daardoor minder in contact staan met ons ware gevoel. Ons lichaam vertelt ons eigenlijk de hele dag door hoe het met ons gaat. Maar omdat we vaker in ons hoofd leven dan in ons lichaam horen we dat niet. Denk maar eens aan het voorbeeld dat je op een drukke dag soms nauwelijks tijd maakt om te drinken of eten. Of niet genoeg rust omdat je een deadline moet halen. We negeren de signalen van ons lichaam. 

Hoe vaak overkomt jou dit? Het overslaan van een maaltijd? Of niet genoeg water drinken? Werk jij ook wel eens door, waardoor je inboet op de rust? Schiet het sporten er bij jou ook wel eens in, terwijl je weet hoe lekker het kan zijn voor je lichaam?

Het losschudden van je lichaam zorgt ervoor dat je spieren, die dreigen een chronische spanning aan te nemen, weer in de relax mode terecht komen. Energie gaat weer stromen en blokkades kunnen verminderen. Je voelt weer meer leven in je lijf, je schudt het als het ware wakker. In feite schud je jezelf weer wakker. Geen hoofd op een stokje, maar een mens met lijf en leden dat gevoel heeft en behoeften.

Hoe ga jij met jouw behoeften om? 

Waarom is het zo belangrijk je lichaam te blijven voelen?

Niet alleen is het belangrijk dat je jouw eigen basis levensbehoeften herkent en daarin kan moeten voorzien (eten, drinken en rusten). Het is het ook van belang je bewust te zijn van je eigen basisemoties. De zogeheten 4 B’s. Weet jij ze zo op te noemen?

Ieder mens, ieder dier heeft deze vier basisemoties in zijn lijf. We noemen: boos, blij, bang en bedroefd. Meer is er ook niet. Synoniemen ja, maar geen andere emoties. Wel sensaties of gevoelens. Wat is eigenlijk het verschil?

Online training

Wil je meer verdieping in dit onderwerp? Volg dan mijn online training ‘Uit je hoofd, in je lijf’. Hier leer je meer over waar basisbehoeften en –emoties zich bevinden in je lijf, waar ze ontstaan en hoe je ze kunt herkennen.

Lieve groet,